Direktlänk till inlägg 28 september 2017
Att Transportstyrelsens förra generaldirektör Maria Ågren avskedas från elefantkyrkogården, alltså regeringskansliet, låter för bra för att vara sant. Det har Statens ansvarsnämd beslutat fick jag höra i dag.
Brev från Transportstyrelsen dimper ner i postfacket emellanåt, och då handlar det för det mesta om avgifter som ska betalas in. Igår fick jag information om att det är dags att förlänga min högre behörighet. Det gäller C1, C1E, C, CE,D1,D1E, D och DE. För att behålla min högre behörighet måste jag ansöka om förlängning och därmed visa att jag uppfyller de medicinska kraven. Eftersom jag fyller sextio nästa år vet jag inte hur jag ska göra, förmodligen kommer jag inte att köra buss mer yrkesmässigt. Men helt säker kan man ju inte vara.
Förra gången jag ansökte om förlängning gjorde jag misstaget att jag gick till läkaren för en undersökning innan jag besökte optikern för synundrsökning. Jag trodde att läkaren kunde utföra den här typen av syntest. Att förnya behörigheten är förstås inte gratis. Yrkesförare får kostnaden i regel betald av arbetsgivaren.
Kostnader för förnylse av behörighet 2013:
Ansökningsavgift för förlängning högre körkortsbehörighet: 315 kronor
Avgift för tillverkning av körkort: 150 kronor
Id/passfoto: 199 kronor
Läkarundersökning: 625 kronor
Synundersökning: 298 kronor
Totalt: 1 587 kronor. Det är så enkelt för en myndighet att skicka ut ett papper som i praktiken kräver så mycket merjobb och kostar alldelses för mycket. Jag får fundera över om det är värt besväret.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | |||||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | |||
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | |||
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | |||
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | ||||
|