Alla inlägg under juli 2023

Av Krister - 15 juli 2023 23:05

 

Vi fick en oväntad gäst vid förmiddagsfikat på Kardemumma i Väsby centrum idag. Personen menade att skatten måste höjas för att inte äventyra patientsäkerheten inom sjukvården. Dessutom är vätgasbilar ett bättre alternativ jämfört med elbilar.

 

En grupp från församlingen i Uppsala grillade i Fjällnora friluftsområde ikväll. Jag var inbjuden och hämtade Salam i Nyby och tog med mig fyra passagerare på återvägen som jag skjutsade till centralstationen i Uppsala på återresan.

 

Växlande molnighet, mellan tjugo grader och uppåt 24,5  mot eftermiddagen. Det känns skönt att vistas ute nu när den värsta sommarvärmen avtagit, det blåste svala vindar samtidigt som solen värmde.

 

 

   

 

 

 

 

Av Krister - 14 juli 2023 23:50


Slog mig ner på Strandvillans uteservering med en Västerbottenpaj på återvägen. Det blev en jordgubbstartalett från Ica Kvantum i Märsta centrum avslutningsvis.

 

 

     

 

 

Av Krister - 14 juli 2023 21:58


Mitt pensionärsliv börjar idag 65 år fyllda. Det blir ingen större förändring när det gäller de  förtroendeuppdrag jag tagit på mig och fortsätter väl sålänge jag får behålla hälsan och förståndet. 

Mobilen aktiverades i tyst läge och jag svarade inte heller på inkommande samtaI idag.

 


           

   

Tog en tur till Skokloster på eftermiddagen och beställde en våffla utanför Sjövillan. Det blåste svala vindar vid vattnet och solen värmde sådär lagom med uppåt 24,5 grader.

 

Inträdesavgiften till slottets bottenplan med

borggård kostar 120 kronor. När den borgerliga majoriteten fattar de symbolpolitiska besluten återinförs avgifterna för att sedan slopas när det tillträder en vänterpolitisk majoritet.

 

               

I Skokloster kan man även besöka den gamla kyrkoruinen i närheten. Det ser ut som att det anordnas en och annan friluftsgudstjänst i ruinen.

 

 


 

 

Av Krister - 13 juli 2023 19:03


Pålandsvinden kändes lika sval idag med en aning påträngande luftfuktighet som dagarna innan. Regnet föll under natten med frisk morgonluft på förmiddagens promenad i slottsparken. 

 

      

 

Vänster bakdörr gick inte att öppna från insidan i Opeln igår kväll. Petrus, eritreanen, tog sig ut genom den andra bakdörren. Mekanikern på OKQ8 som jag besökte idag, deaktiverade barnlåset med bilens dörrnyckel på bakdörrens kortsida, ett rött litet vridreglage som spärrar dörren. Hur dörren gått i lås kan man fråga sig. 

 

Förutom gårdagens besök i Vallentuna på förmiddagen, hämtade jag upp tre av mina eritreanska vänner i Gottsunda centrum. Församlingen Arken i Kungsängen fortsätter med mirakelkonferensen veckan ut.  Igår kväll var det den återkommande gästpredikanten Morgan Carlsson.

Återresan tog tid, först Gottsunda centrum och sedan Flogsta, slutligen Märsta efter midnatt.


 

     

Besökte Kista galleria i eftermiddags med inköp.  Beställde en hälsotallrik med lax och ris på

Husman kök i foodcourten M.E.E.T

 

Mellan 17,5 och 23 grader nådde temperaturen upp till idag, växlande molnighet. Några grader varmare igår onsdag.

 

 

 


 

 

 

 

Av Krister - 12 juli 2023 23:45

 

Det händer inte så ofta att jag inte hinner posta det dagliga inlägget. Jag kom hem först en kvart över ett in på torsdagen.

 

 

Av Krister - 11 juli 2023 22:15


Det blåste en sval pålandsvind på förmiddagens promenadrunda, jag tog på mig tröjan vid grillplatsen där vi bänkade oss för fikat. Samtidigt kändes luften fuktig. Parkpersonal beskär träden i slottsparken, stannade upp och utbytte några meningar.

 

Utöver vistelsen i Vallentuna på eftermiddagen, blev det ett besök på veteranbilsträffen vid Ulva kvarn med fika efteråt. Rostbiff och potatissallad. Det var välbesökt ikväll, nästan de flesta besökare och utställare avlägsnade sig i halvåttatiden. Allsång på Skansen börjar väl åtta så det gäller att komma hem i tid.

 

Temperaturen visade 23 grader vid middagstid, 19 grader ikväll i niotiden. Varmare i direkt solljus.

 

 

 

                     


 

 

 


 

Av Krister - 10 juli 2023 22:35


Ett lastbilssläp med grus välte vid infarten till Arlandastad i 11-tiden. Motorvägen stängdes av mot Stockholm fram till 19-tiden. Det ställde till problem på samtliga vägar i området, så jag tog en omväg på mindre landsvägar via Vallentuna på väg till Täby.

 

Slog mig ner i sällskap på McDonalds i Åkersberga och fortsatte till Domarudden kurs-och fritidsgård för en kortare vistelse i de vackra omgivningarna. Tog en kaffe på altanen. 

 

Mellan 26,5 grader visade termometern i ettiden och 22 grader i Domarudden, pålandsvinden kändes sval.

 

 

     

 

 

 


 

Av Krister - 9 juli 2023 23:50


Tog några bilder av dagliljorna på uteplatsen, vi fick sol idag så kronbladen slog ut i full prakt. 

Besökte församlingen hemmavid, det blev ett långt samtal efteråt vid kyrkkaffet med kyrkvärdarna och kyrkomusikern.

 

Hämtade upp en kamrat från församlingen i Uppsala i Gottsunda centrum i halvsextiden. Församlingen Arken i Kungsängen har mirakelfestival mellan 8/7-16/7.

Vi tog vägen via Vassunda och Flottsund till Kungsängen, mötet började 19. En pastor från Indien var inbjuden gästpredikant. Det togs upp två kollekter i mötet som gick bland annat till det sociala arbetet i Indien.

 

Temperaturen visade 28 grader i halvfemtiden

och 14,5 när jag ställde bilen i halvtolvblecket. 




   

 

 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards