Alla inlägg den 29 november 2016

Av Krister - 29 november 2016 09:52





Det råder brist på busschaufförer, läste jag något om i gårdagens nyhetsflöde. Det är ingen nyhet. Det har fattats bussförare under alla år, men lindras under lågkonjunkturer. Det fanns ovanligt många arbetslösa piloter som sökte jobb tillfälligt inom linjetrafiken under nittiotalet, jag körde själv buss under den perioden i Bromma. Man kan inte påstå att den yrkesgruppen var bättre på körteknik och passagerarbemötande än andra med tanke på utbildning.


Läget kommer förmodligen att förvärras av att Arbetsförmedlingens upphandling av yrkesutbildningen havererat. På grund av stora pensionsavgångar kommer det att behövas uppskattningsvis 2 400 nya bussförare varje år i flera år framöver, enligt Sveriges bussförare.


Arbetsmiljön har försämrats med åren med långa arbetspass och indragna pauser liksom inom sjukvården där arbetsköparen sliter ut personalen och som resulterar i höga sjukfrånvarotal. Jag drabbades av utbrändhet 2001 och har inte satt mig bakom en bussratt sedan dess. Upphandlingar och vinstintressen påverkar löneutvecklingen, arbetstider och vagnunderhåll. Politiska beslut avgör vägunderhåll och trafikmiljö. Hög omsättning av invandrad personal som utbildas som på löpande band och slutar efter en kort tid, påverkar också på olika sätt bilden av yrket som sådant.






Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards