Alla inlägg den 6 december 2017

Av Krister - 6 december 2017 23:43

 

 

Även Svenska kyrkan uppmärksammar Finlands nu 100-åriga självständighet med en liten utställning i församlingens lokaler, var in i dag och kikade. Under hela min uppväxt hörde jag berättas om det finska vinterkriget där min farbror deltog som frivillig, blev sårad, men återvände till Svirfronten vid flera tillfällen och motade ut ryssen vid Hangö och tilldelades tapperhetsmedalj efter en heroisk insats där han försökte rädda livet på en soldat med söderskjutet bakhuvud med sitt liv som insats.

Mardrömmarna där han slogs med ryssen plågade honom genom åren och kämpade dessutom mot alkoholismen, men klarade sig skapligt i det religiösa miljön han levde i. 

 

 

 

 

Av Krister - 6 december 2017 21:24

 

 

Mina matkassar blir aldrig särskilt tunga att bära, jag handlar något varje dag. Ikväll blev det Kelda thaisoppa, grillad kyckling och wienerkorv från Coop. Nackdelen är att plastkassarna samlas på hög här hemma. Nu lämnar jag kassarna till en familj som använder dem som soppåsar. Annars hade jag nog skaffat mig en tygpåse för miljöns skull. 

 

Något jag missat att skriva om är att jag som invald ledamot i Kyrkofullmäktige som ersättare deltog i mitt första riktiga sammanträde förra onsdagen. Eftersom en ordinarie ledamot inte var närvarande fick jag ersätta personen som beslutsfattande. Besluten handlade till stor del om vilka namn som skulle tillsättas på olika poster. SD har också en invald ledamot, men hittills har ingen varit närvarande på mötena.

 

Ikväll blev det bibelstudier, just nu ur Gamla Testamentet som jag ansvarar för i församlingen.

 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards