Alla inlägg den 25 december 2017

Av Krister - 25 december 2017 19:11

 

Nu så kommer julen

 

Brinn, du julens stjärna, lys min barndoms stig!

O, så gärna, gärna ,ser jag upp till dig,

som jag dig förstode, liten liksom jag

var också den gode Frälsaren en dag.

Och så sken du redan på Hans krubba klar, 

och så sken du sedan allt till våra dar.

Brinn, du julens stjärna, lys min barndoms stig! 

O, så gärna, gärna, ser jag upp till dig.

 

Av Zacharias Topelius (1818-1898)

 

De första fyra raderna lärde jag mig utantill i kyrkans ljuståg i mitten av sextiotalet och har följt mig genom åren. Sångtexten har ursprungligen tre verser och finns i helhet på 

www.julsånger.se/klassiska/nu-sa-kommer-julen/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Av Krister - 25 december 2017 09:55

 

 

Julfirandet blev i Sävja, en stadsdel söder om Uppsala hos min systerdotter i år. Köpte med mig mineralvatten som inte hade någon direkt åtgång, det är ju julmusten som gäller på julbordet. Åt julbord efter julkrubban vid elva i församlingshemmet innan med underhållning, så det blev rätt mycket julmat. Men ingen lutfisk.

Lutfisken är en del av den kristna fastetraditionen, så den vill jag ha med.

 

Livetsord hade midnattsgudstjänst fram mot tolvslaget. Det hade Svenska kyrkan i Husby Ärlinghundra kyrka utanför Märsta också, fast med nattvardsgång och då nämns det som midnattsmässa. Det var en kortare resväg till den sistnämnda, så fick det bli. Det var rätt halt på vägarna vid midnatt och tre minusgrader.

 

Hämtade ut testremsor för blodsockerkontrollerna i lördags som beställdes från strumpföretaget OneMed i presentbutiken i närheten. Det är Bring som levererar, och där fungerar det som man förväntar sig med leveranserna som beställdes genom Vårdcentralen den artonde och fanns att hämta den tjugoandra. Testremsorna är fortfarande kostnadsfria. Tanken är väl att jag inte ska kolla blodsockret varje morgon enligt sköterskan, men jag gör det ändå. 5,2 mmol/L låg visst blodsockret på i morse.

 

 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards