Alla inlägg under januari 2021

Av Krister - 15 januari 2021 23:19



Eftersom jag är ombedd att följa restriktionerna när jag befinner mig utomhus med en omsorgstagare, bar jag munskydd. Glasögonen immar fort i elva minusgrader. Det var i varjefall sol över en klar himmel på förmiddagen. Trots pågående vaccineringar får man inte vara alltför förhoppningsfull när det gäller lättnader på äldreboenden, handsprit och munskydd kommer säkert att finnas kvar ett bra tag framöver.


Det finns vårdpersonal som avstår från vaccination mot covid-19, hörde jag något om i dagens nyhetsflöde. Man ska komma ihåg att det oftast krävs Bank ID för att anmäla sig för vaccinering, och det finns medborgare som gör ett medvetet val att inte skaffa Bank ID. Man behöver inte vara lastgammal, lågutbildad eller ha en förståndsnedsättning för att fatta ett sådant beslut. Det räcker med ett sunt förnuft och våga vägra beteendestyrning.






Av Krister - 14 januari 2021 14:09



Beställde en gräddsemla på Tant Bruns kaffestuga i Sigtuna på förmiddagen. Vi var ensamma gäster, brasan i eldstaden hade inte hunnit värma upp det svala rummet, vi satt med ytterkläderna på. En och annan snöflinga har singlat ner under dagen med en temperatur på fyra minusgrader. Så här års är det lugnt i Sigtuna, och pandemin lägger sordin på turistnäringen.


Jag är nominerad till Kyrko- och stiftsfullmäktige inom Svenska kyrkan och fyllde i en så kallad kandidatförklaring på ABF idag, ett tillstånd som jag ska godkänna för att bli vald. Om jag sedan blir vald återstår att se.



   



Av Krister - 13 januari 2021 19:56



Ska man hålla sig till jultraditionen så är Tjugondedag jul högtidens absolut sista dag. Jag är uppvuxen med julgransplundringar och lekar kring barrande granar, och det kändes riktigt bra att den bars ut. Man fick de vassa och stickande barren under strumpfötterna. 

 

Idag firas Knutmasso i Gimo normalt sett, men i år är festivalen inställd på grund av coronan.  Men däremot har jag tagit ner julgardinerna och annat som har med julen att göra ikväll.


Stannade till på ÖoB och köpte salt som jag strödde på parkeringsplatsen för att undvika isbildning. Nu har det kommit mer snö under kvällen, så jag får väl se om jag kommer ut med bilen i morgon.

Det var rätt knöligt och hårt att gå på de oplogade gångvägarna under dagens motionsrunda med en temperatur kring nollstrecket.


I dag drack jag kaffet under skyddsvisiret på ett gruppboende vilket är en ny erfarenhet och med neddraget munskydd under hakan förstås.




       







Av Krister - 12 januari 2021 22:08



Idag fick jag den slutgiltiga skriftliga bekräftelsen från Transportstyrelsen om att ägarbytet var registrerat och det redan i onsdags. Fick en tandläkartid på eftermiddagen i Sigtuna, men det var inte så stor fara med den gamla provisoriska lagningen, jag trodde att lagningen hade lossnat helt. Kostade inte fullt trehundra kronor, det var det värt.


Lägger in bilder från dagens promenadrunda och besöket i Sigtuna vid Strandpromenaden på eftermiddagen. Det gick tungt att gå i tövädret och en utmaning att ta sig upp för den sluttande grusplanen med bilen på morgonen utan att hjulen slirade fast i lössnön. 

Besökte Täby mot kvällen, hjälpte till med ett skolarbete, temperaturen låg på runt sju minus.



     





Av Krister - 11 januari 2021 20:06



Ringde Transportstyrelsen i morse och fick därmed en bekräftelse på att ägarbytet ägde rum på min tidigare Kia i fredags, egentligen redan i onsdags, så nu står jag inte som ägare till bilen längre. Fick en påminnelse idag om att samma bil hade fått körförbud eftersom besiktningstiden har löpt ut.


Den provisoriska lagningen som gjordes i oktober har lossnat i en tand i överkäken i väntan på en krona, men det finns ingen tandaläkartid att få på Folktandvården i närheten, fick en tid på en annan Folktandvård, så det löser sig väl det också.


Besökte Sibylla i Vallentuna som delar samma lokal som OKQ8. De har löst utmaningen med det begränsade antalet kunder samtidigt i lokalen med lappar i entrén.



     





Av Krister - 10 januari 2021 20:16



Vi överraskades av en rejäl snösmocka idag ute vid Arlanda, sopborsten fick gå över kramsnön på både biltak och parkeringsplats. Nu får det inte bli omslag till blidväder så det bildas is på den sluttande provisoriska grusplanen som vi har blivit anvisade att ställa oss fram till i vår. 


Använde mig av zoomtjänsten idag och deltog i en gudstjänst på nätet. Jag var aldrig inne med bild och är väl inte riktigt bekväm med den här typen av socialt nätverkande.



   






Av Krister - 9 januari 2021 20:59



Idag blev det Kardemumma, men det varierar på omständighet och tillgänglighet var vi sätter oss ner med lördagslatten. Det har installerats nya betalautomater i Väsby centrala delar. Ställde bilen på den fria tretimmarsparkeringen med fem minuters gångavstånd till konditoriet för att slippa sätta mig in i den nya betaltekniken.

 

Vad jag kan förstå handlar det om klimat- och miljömässig hållbarhet som är anledningen till att byta ut tidigare väl fungerande och användarvänliga kortterminaler mot nya solcellsdrivna inom kommunen. 




     


 



Av Krister - 8 januari 2021 21:59



Systrarna Graaf befinner sig just nu i Spanien. Det väcker frågor och föder elaka kommentarer i sociala medier. Nu är de, Gud dem förbjude, inte politiker som uppmanar oss medborgare att undvika onödiga utlandsresor och att vi följer allmänna rekommendationer för att begränsa smittspridning, men lever inte upp till dem själva.  www.magdalenagraaf.se   www.hannahgraaf.com








Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards