Alla inlägg den 1 november 2018

Av Krister - 1 november 2018 18:41





Ringde återbud gällande besöket hos diabetessjuksköterkan på tisdag, med en notering över mitt beslut, så får jag se vad som händer. Jag har börjat med en blodsockerkurva och slutför den ändå. Pratade med en äldre man i förmiddags som tar mediciner för åldersdiabetes och går på kontroller var fjärde månad. Han hade synpunkter på att jag åt choklad, men fick förklara för honom att mörk choklad över 90 procent i måttliga mängder inte är så farligt även om det kan uppfattas som godis.


Blodbussen som var uppställd utanför Kista galleria i dag var välbesökt i halvtvå-tiden. Utbytte några ord med sköterskan i bussen om plasmagivning som enbart sker på tappen vid Odenplan i Stockholms län.

Den nedfrysta blodplasman framställs även på industriell väg, så kallad SD-plasma och är fryst och tinad två gånger. SD-plasman marknadsförs som läkemedel och är dyrare i inköp för landstingen. Den har också sämre förtjockningsförmåga om jag förstått det rätt, än vad färsk fryst blodplasma har som framställs på blodcentralerna.

Det är inte med säkerhet belagt att SD-plasma medför en lägre risk för komplikationer än färskfrusen plasma som läkemedelslobbyn påstår.

Om detta kan man läsa i denna artikel i Läkartidningen från 2008-01-08

nummer 1.

www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleld=8489


"Det finns en osäkerhet i att förlita sig på en fabrikant och, om denne skulle få leveranssvårigheter, blodcentralernas beredskap att kunna återgå till den nuvarande ordningen." - När artikeln skrevs var Sverige självförsörjande på blodplasma och förmodligen fortfarande.


I Läkartidningen 2010-01-19 nummer 3 läste jag i en artikel som bekräftar mina farhågor om blodet som simpel handelsvara.

"Vid inköp av kommersiellt tillgänglig SD-plasma frigörs också mer plasma för försäljning till läkemedelsindustrin, vilket ger sjukvården en intäkt."

www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleld=13545


Det är dags nu att vi får en en rejäl kompensation för det blod som vi donerar till landstingen som läkemedlsindustrins aktieägare tjänar grova pengar på i slutänden.











Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards