Alla inlägg under september 2021

Av Krister - 14 september 2021 21:11





Det kändes svalt i luften, solen gav nätt och jämt den värme som behövdes för att sitta ute en stund i villa Ed med latten i eftermiddags. Det blev ingen längre konversation idag. Dagstemperaturen låg på sexton plusgrader som igår. 


Märsta utsattes för ett omfattande strömavbrott som berörde tre tusen kunder i tvåtiden och som sträckte sig fram till en kvart över fem.

I Valstaområdet hovrade en polishelikopter i åttatiden för att utreda ett skottljud.


Det förbeställda bilbältet till Opeln hade levererats till Hedin i Akalla för avhämtning på förmiddagen som ska monteras på förarsidan. Kostnaden låg på nästan tre tusen kronor med verkstadsrabatten inräknad. Beställningen gjordes via verkstaden och det var jag som hämtade och betalade.

Ett säkerhetsbälte köper jag inte gärna på en bilskrot eftersom det är en viktig säkerhetsdetalj.







     










Av Krister - 13 september 2021 21:52



Idag fick jag latten serverad i ett mindre dricksglas på kafé i Mörby. En vanlig kaffesked hade nog räckt bra här tycker jag. Besökte Mörby centrum och Näsbypark centrum i olika ärenden mot eftermiddagen. Trafiken i Täby var rätt intensiv, höga hastigheter, särskilt märkbart när det gäller framfarten in i cirkulationsplatserna.


Det har blåst svala behagliga vindar idag med en temperatur på sexton plusgrader och sol.






   







 

Av Krister - 12 september 2021 21:49





En bild av en ödslig pendlarparkering säger kanske inte så mycket. Den här ligger i närheten av Märsta station där jag ställde mig idag söndag för att ta pendeltåget in till Odenplan. Det duggregnade när bilden togs. Det är avgiftsfritt under helger och det är av den anledningen jag ställde mig där. Om jag måste appa upp mig under helgerna vet jag inte, jag fick ingen parkeringsbot så det var nog bara att kliva ur.

Idag stod det 15 fordon uppställda på området som rymmer 314 parkeringsplatser om jag räknat rätt. På vardagar brukar det stå fler pendlarfordon i rutorna, uppskattningsvis ett trettiotal, fler eller färre, det varierar. Men fullbelagt blir det inte som tidigare.


Innan Sigtuna kommuns borgerliga majoritet beslutade sig för att pendlarparkeringen skulle avgiftbeläggas var det ofta svårt att hitta en ledig plats, därför avgiftsbelastades uppställningsplatsen för vardagspendlare och betalappar infördes. Fortfarande saknas en kortterminal för kortbetalning. Och resultatet ser vi i bild. 






 



Av Krister - 11 september 2021 22:14




Det har gått tjugo år sedan terrorattackerna iscensattes den 11 september och har uppmärksammats i media under dagen. Jag minns händelsen med overklighetskänsla, som på film. Skyskrapan brinner! 

Jag var inne i början av utmattningsfasen, det skulle ta över två år att återhämta mig så pass att jag kunde återgå i arbete men med bestående fibromyalgi. Dagen var vackert höstgul och jag befann mig i mina föräldras lägenhet i Knivsta, tv:n stod på.


Det blev ingen lördagslatte idag, men en mugg kaffe och några pannkakor på Biltema, det duger. Delade på en pizza utanför Täby ikväll. Margherita, med typisk tomatsåsfyllning och ost för att innehållet skulle tillgodose barnens önskemål dit den störta delen av pizzan levererades, jag tog några små bitar i restaurangen.







 







Av Krister - 10 september 2021 16:17



Den svala luften i samband med fukt ger upphov till kroppssveda, särskilt idag med en dagstemperatur uppemot sexton plusgrader. Det är en överkänslighet för kyla, drag, kallras och blåst, som uppkom i samband med utmattningssyndrom 2001. Om det möjligen kan röra sig om köldallergi, fibromyalgi, diagnos har inte fastställts av läkare.

 

Fredagarna brukar just nu innebära inköp i Häggvik, Coop och Ica Maxi. Det blev Max i närheten ikväll också.


Lägger in en bild från Rösjön i Täby på onsdagskvällen när hösten visar sin bästa sida.




 



Av Krister - 9 september 2021 23:28




De vidöppna grindarna in till den inhägnade äppelträdgården inbjöd till ett kortare uppehåll för provsmakning av äpplena på promenadrundan. Nu i Rosersbergs slottspark på förmiddagen. Äppelsorten Katja är nog med den söta smaken och mjuka fruktköttet, den absoluta favoriten av de fåtal jag smakade av idag. Det fanns flera träd av just den äppelsorten. Jag fick en papperskasse att förvara fallfrukten i av trädgårdsskötaren.

Dagstemperaturen har visat på sensommarvärme idag också med rätt hög luftfuktighet.






         




 





Av Krister - 8 september 2021 15:26






Idag blev det återigen fritt fram att ställa bilarna på det nyrenoverade parkeringsdäcket efter påfrestande tio månader. Renoveringen har dragit ut på tiden i flera omgångar och parkeringsplatserna skulle senast varit tillgängliga i juni. Jag har ställt bilen på två olika parkeringsplatser under tiden, vid idrottshallen där det är tillåtet att ställa sig fram till elva och vid kyrkan över natten efter överenskommelse med markägaren. 

 

Den provisoriska grusbelagda parkeringsplatsen beslutade jag mig för att inte använda eftersom den plats jag blev tilldelad sluttade för mycket och belastade framvagnen i det tunga gruset och det var också trångt att ta sig ut därifrån. Jag lät grannen överta min plats som jag betalade hyra för. 

När jag först påtalade bristerna för föreningen och entreprenören rekommenderade de att jag skulle fråga en granne om vi kunde byta parkeringsplats sinsemellan. För mig var det inget alternativ som var intressant. Vem vill byta ner sig mot något sämre än det man själv blivit tilldelad? 

 

Det har varit sommartemperaturer mot eftermiddagen med uppåt tjugofem plusgrader, det är lätt hänt att man klär sig för varmt.


 









     







Av Krister - 7 september 2021 15:25




Slog oss ner på Biltemas servering i dag vid middagstid i Bredden. Beställde en räksmörgås med kaffe. Det förmedlar en känsla av dagstur med Ålandsbåtarna, inplastad räkmacka med en kaffe och mineralvatten.

 

Vi samlades på ABF kring livsåskådning ikväll, men flyttar träffen till en annan veckodag framöver. Det är körövningar som startar upp nu och för egen del blir det bibelläsning i Svenska kyrkan, Lectio divina. Jag ska planera innehållet tillsammans med två av församlingsprästerna.

 




   







Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards