Alla inlägg under september 2021

Av Krister - 6 september 2021 20:06



Luftballonger är ett välkommet inslag när de väl dyker upp på himlen och överraskar under några minuter, nu i Bredden i Upplands-Väsby ikväll. 

 

Fyllde tanken med E10 95 oktan på OKQ8 på eftermiddagen, literpriset ligger nu på 16,89 kronor litern. Opeln drog inte mer än 0,74 liter per mil den här gången, men det varierar beroende på omständigheterna. Det är egentligen en Saabmotor på två liter och turbo som sitter i Vectran, ett samarbete med GM en gång i tiden. 

 

En helikopter hörs i luftrummet just nu över Märstaområdet, det känns inte lika välkomnande.





 









Av Krister - 5 september 2021 21:13






Som förtroendevald socialdemokratisk kyrkopolitiker och ledamot av kyrkofullmäktige, ligger jag inte på latsidan när det gäller kyrkobesöken. Det finns förstås en och annan som vill påstå något annat med all respekt för den åsikten även om jag tycker att påståendet inte stämmer med min uppfattning.


Det blir ofta två gudstjänstbesök i veckan, idag i en lokal och för mig ny församling i Upplands-Väsby med framgångsteologisk förkunnelse vid middagstid med mat och kaffe efteråt. Det blev också ett besök på kvällsmässan där en av kyrkans diakoner avtackades med kaffe och prinsesstårta. Jag leder också en kurs på ABF i livsåskådningsfrågor.


Inom församlingslivet tillämpas en oskriven regel som säger att vi nödvändigtvis inte skall framföra våra partipolitiska åsikter vid kyrkkaffet efter gudstjänsterna.





Av Krister - 4 september 2021 22:25



Nordanvinden gjorde sig påmind idag. I direkt solljus och på vindskyddad plats var det riktigt behagligt, temperaturen steg uppemot femton plusgrader. Tog latten i Torsåker på förmiddagen i gott sällskap.


Besökte församlingen Arken i Kungsängen på eftermiddagen. Det pågår en mötesserie just nu med helig Ande som tema och bevistade de två sista mötena för dagen.

Entrén som den ser ut från parkeringsplatsen i bild.

Det är den församlingen som systrarna Graafs mamma pastor Linda och hennes man Gunnar förestår. Finare gäster hänvisas till den mer representativa sidan av fastigheten.



 


     






Av Krister - 3 september 2021 16:36



Snabbtvättade bilen på OK i Säby på eftermiddagen för åttio kronor och då måste det gå undan i ordets rätta bemärkelse för att hinna med allt. Fälgar med hjulhus är tidskrävande att rengöra.

 

Ikväll blev det en tur till Häggvik med P. Besökte Coop och Ica Maxi och snabbmat på Max i närheten. När jag ställde bilen vid midnatt visade temperaturen på något över fyra plusgrader.




   










898

Av Krister - 2 september 2021 21:34


Det kändes småkyligt om armarna och händerna i förmiddags på promenadrundan, jag skulle nog tagit på mig flanellskjorta idag. Utetemperaturen visade på fjorton plusgrader, det blåste svala vindar med härlig sensommarsol. Men kvällen överraskade med nitton plusgrader när vi stannade till i Häggvik för inköp.


Ica Maxi säljer fritidsbyxor, den storleken som passar mig fanns kvar, men övriga hade gått åt i lådorna. Det återspeglar kanske kroppsomfånget och längden hos konsumenter i allmänhet. Förra gången var byxstorleken i det snävaste laget och jag gjorde ett återköp.





       










Av Krister - 1 september 2021 22:26



Passade på att ordna med ett nytt BankID på Nordea när kontoret öppnade vid tolvslaget med en lång kö framför entrédörren. Har man inte ett fungerande BankID är det omöjligt att få tillgång till saldouppgifter hos de flesta banker som saknar bankkontor för fysiska besök. Jag tycker att utvecklingen är skrämmande när de flesta myndigheter kräver BankID och kanske särskilt ansvarslöst när sjukvården gör det.


En för mig obekant telefonröst på bostadsförmedlingen ville vara personlig med Annika men inte nödvändigtvis uppge efternamnet när hon krävde att jag skulle lämna ut mitt BankID för att stå kvar i bostadskön. Man lämnar inte ut känsliga personuppgifter till annan person.









Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards