Alla inlägg under januari 2022

Av Krister - 23 januari 2022 21:34


Det var sagt att vi skulle besöka Kulturhuset vid Sergels torg idag, men under resans gång ändrades planerna när vi bestämde oss för ett gudstjänstbesök i Vällingby på förmiddagen. Det var över ett år sedan det sista besöket i Vällingby centrum ägde rum, parkeringsautomaten visade fortfarade regnumret på min tidigare bil när jag skulle checka ut.

Prästen och musikern i församlingen kände jag igen, men mötesbesökarna var nya för mig.



 

Eftersom det är fler än jag som har ett läsarintresse i min vänkrets, gjorde vi sällskap till Vassunda församling på eftermiddagen. Kollekten gick till Bibelsällskapets arbete och idag uppmärksammas särskilt Bibelns betydelse. Det är främst predikotexterna och utläggningarna utifrån kyrkoårets årgångstext som lockar. 

 

Kyrkorummet i den medeltida stenkyrkan var inte uppvärmd så vi satt med ytterkläderna på. Landsbygskyrkorna drar inte så många själar, vi var tio besökare med personal den här gången. I en mindre församling blir man sedd på ett annat sätt och känner förstås igen de fåtal trogna som kommer på gudstjänsterna





   













 



Av Krister - 22 januari 2022 22:37




Vi är inne i en tid nu när vägarna känns knöliga och hala att köra på med is som ligger kvar på vägbanorna. Startade upp på förmiddagen i fem minusgrader och där höll sig dagstempraturen under dagens utfärd på ett ungefär. Det blev en vanlig kopp kaffe med en minisemla vid middagstid i villa Ed. Det var lugnt idag och ingen trängsel att ta hänsyn till.


Ägnade en dryg timme åt en datakurs på nätet i eftermiddag som en av mina arbetsgivare har skickat via mejl. Jag kan tänka mig att det blir fler utbildningar via länk i framtiden med färre fysiska möten och att vi förväntas tillmötesgå arbetsgivarnas förväntningar, tillhandahålla en privat utrustning som tekniskt sett är up to date.


Bloggplatsen har legat nere under eftermiddagen, men avbrottet blev kortvarigt.



 





   










Av Krister - 21 januari 2022 16:47




Bomullströjan jag köpte på Dressmann i veckan var elastisk, så det blev ett byte mot något annat på hemvägen från Uppsala idag. Jag vill gärna att tröjor sitter ledigt. Valde ut några tröjor med dragkedja till nedsatt pris och en t-tröja för något över inköpssumman och undvek därmed tillgodokvitto. 

 

Tog en tur senare mot kvällen till Gränby galleria i sällskap, och träffade oväntat en skolkamrat på Åhléns som jag har telefonkontakter med emellanåt. Ett besök på Coop i Boländerna. BK i Väsby har öppet till tjugotre så vi gjorde ett besök där också. 

 

 

 

 

 

 

Av Krister - 20 januari 2022 22:00





Pendeltåget från Märsta stannade inte i Häggvik och Sollentuna idag på grund av tekniskt fel. Det innebar att jag tog bilen till tingsrätten där jag tjänstgjorde idag. Två förhandlingar ställdes in, så det blev ett brottsmål på eftermiddagen och fick sova en timme längre än beräknat.


Snön som föll tidigare på dygnet hade frusit på tak och motorhuv, men tinade i någon plusgrad i parkeringshuset i Sollentuna galleria.






 







Av Krister - 19 januari 2022 22:03






Gårdagens akiviteter på Mälarens is med långfärdsskridskoåkning och pimpelfiske var som bortblåst i ordets rätta bemärkelse när vi vistades ute i Rosersberg på förmiddagen. Det brallade på bra med 15 sekundmeter i vindbyarna. Displayen i bilen visade på sju plusgrader, det högsta värdet för dagen.


Det var sagt att vi skulle göra ett ärende på IKEA i Barkarby i eftermiddags, men planerna ändrades, det blev ett besök i Arninge.

Efter dagens göromål kände jag mig så pass uttröttad att jag inte gjort så mycket annat än återhämtat mig ikväll. 




   








Av Krister - 18 januari 2022 22:33





Det var ovanligt mycket rörelse på Mälarens is under vår vistelse i Rosersberg idag. Långfärdsskrinnare och en och annan pimpelfiskare. En grupp äldre som gick till fots i slottsparken.  



Vi gjorde ett besök i telebutiken i Gränby galleria mot eftermiddagen, en kyrkfika på kafé Ovan där. Köpte en marinblå tunn tröja på Dressmann i bomull samtidigt.  Temperaturen växlade mellan någon minusgrad och tre plusgrader, det blåste kallt vid vattnet.





       







Av Krister - 17 januari 2022 23:08



Det händer dagligen att jag textar någon person i vänkretsen, nu var det en tidigare arbetskamrat och gjorde ett avslut efter tre timmars konveration. Det har inte hänt så mycket utöver en tur till Täby, några inköp. Men det har varit sol och en klar himmel med en temperatur som har legat kring nollan.





Läste i Nyheter24 att idag är årets deppigaste dag. Solbrist, ett tomt bankkonto efter julen, misslyckade nyårslöften och låg motivationsnivå, gör att vissa expertar menar att detta är dagen på året som vi är allra mest benägna att känna oss extra nere.


Jag tänker väl mest på att försöka komma igång med träningen så jag får nytta av min avgift jag betalar till gymkedjan. Pandemin har satt stopp för träningspassen med ett rekordlångt träninguppehåll. 


www.nyheter24.se/nyheter/921238-blue-monday-idag-ar-det-arets-deppigaste-dag















Av Krister - 16 januari 2022 23:26



Det är söndag, så jag besökte gudstjänsten i Uppsala på förmiddagen och en församling i Norrtälje på sena eftermiddagen. En lång resa kan man tycka på ungefär sju mil från Arlanda enkel resa via den på vissa avsnitt smala och kurviga länsväg 77 kantad av fartkameror.


Norrtälje påminner mig om min värnpliktstjänstgöring 1977 på det nu nedlagda regementet Lv3. Den pensionerade majoren i församlingen som jobbade som stamanställd på Lv3, hade samma uppfattning som jag när det gällde det höga staketet som omgärdade regementet med vaktpost vid grinden. Det påminde mer om fångvårdsanstalt än en plats för militär utbildning. Men också friheten på Väddö och luftvärnsskjutskolan i kustbandet.










Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards