Alla inlägg under januari 2022

Av Krister - 8 januari 2022 20:56



Det blev mycket skottande idag efter snöfallet tidigare under dygnet. 

Snöröjningstraktorn hade lämnat en snövall bakom bilarna på parkeringsdäcket som få bemödade sig skyffla undan. Årets första lördagslatte intogs med en för dagen fylld croissant med grädde och mandelmassa.

Startade upp med en morgontemperatur på en halv minusgrad som steg något över en plusgrad under dagen i Sigtunatrakten.


Vi tog en tur till Arninge handelsplats för inköp på eftermiddagen och så hämtade jag de kemtvättade och strukna skjortorna hos skräddaren på återvägen som vill ha tillbaka metallgalgarna varje gång jag lämnar in tvätten.



   










Av Krister - 7 januari 2022 22:19


 

Idag firar den etiopiska ortodoxa kyrkan julafton, så Melkam Genna! etiopier och eventuellt en och annan eritrean också. Jag ringde upp en etiopisk vän och önskade en glad högtid nu ikväll. Även armenier och ryssar firar den ortodoxa julen den 7 januari liksom grekisk-ortodoxa kyrkan, som följer den julianska kalendern.

 

Startade upp bilen i elva minusgrader. Glasögon och munskydd är ingen bra kombination för utevistelse under tio minusgrader, det blir lätt imbildning på glasen.

 

Under den senaste tiden har jag känt ögontorrhet, och förmodligen är det en släng av Blefarit som jag led av tidigare och fick behandling för. 

Värmde en vetekudde över ögonlocken och rengjorde med Blephaclean våtservetter från apoteket. 



  

Av Krister - 6 januari 2022 21:37




Startade upp dagen i sju minusgrader, men temperaturen visade som lägst på nio. Vi kortade ner promenaden idag just för halkrisken men också kylan. Gårdagens gråtunga väderlek stod i bjärt kontrast till dagens klarblå himmel och januarisol som förhöjde upplevelsen.


 

Föraren i en personbil körde plötsligt ut från en busshållplats framför min bil med avsikt att vända när jag skulle passera bilen i höjd med Plantagen vid Brista gård i Märsta. 

Han hade förmodligen ingen uppsikt bakåt i backspeglarna och den lågt stående solen bländade förmodligen också. Jag hade ingen chans att få stopp på min bil i tid i nedförsbacken och gjorde en undanmanöver, parerade med rattrörelser in på avtagsvägen som ledde upp till Plantagens kundparkering med en sladd. Det var ingen trafik i tiotiden, och allt löste sig med blotta förskräckelsen.




Bensinpriset för en liter 95 oktanig bensin kostar just nu 18,09 på OKQ8. Medelförbrukningen låg på 0,84 liter milen när jag fyllde på idag, snittet innan visade på 0,97 liter mil. Kallstarter och korta körsträckor kan påverka förbrukningen liksom andra omständigheter. Opeln har en 2,0 liters Saabmotor med turbo.

 

 

Besökte Kistagrossen på eftermiddagen i sällskap och köpte inlagd saltgurka med dragonkrydda, ursprung från Iran.

Man får gärna uppfattningen att skylten "förbud mot trafik med annat motordrivet än moped klass II" inte respekteras i någon större utsräckning. Bilister parkerar hursomhelst. 






   













Av Krister - 5 januari 2022 13:08

 

 

Det var rejält halt fläckvis under den nyfallna snön på promenaden i Rosersberg i förmiddags. Parkskötarna har nog tagit ledigt i mellandagarna. 

 

Ringde vårdcentralen för att få veta var jag kan få påfyllnadsdosen, och hänvisades till bussen som erbjuder drop-in vaccinering i Märsta centrum. Det var för lång väntetid för vaccinering på vårdcentralen.

 

Det har skett flera olyckor mellan Märsta och Upplands-Väsby som begränsade framkomligheten mot sena eftermiddagen i båda riktningarna. Trafiken gick fortfarande trögt när vi var på väg till och från Häggvik senare på kvällen för inköp och BK. 

 

I skrivande stund visar temperaturen på fem minusgrader med tio sekundmeter i byarna,  vinden känns bitande.





     












Av Krister - 4 januari 2022 21:01



Det blev inget inlägg igår på grund av att Bloggplatsen låg nere i över ett dygn. Uträttade ett ärende i Väsby mot eftermiddagen, köpte dämpande memoryinsulor samtidigt på Deichmann som förebygger hälsporre. Det är det andra paret jag skaffar mig.

Beställde latten med saffranssemla på Petit Four i Väsby centrum, årets första. Stannade till på Biltema i Bredden igår och satte oss ner på kaféterian, köpte några vita t-tröjor samtidigt.


 

Det kändes lättare att vistas ute under dagen med den klara väderlek vi fick idag till skillnad mot gårdagens tunga och regndisiga gråväder. Någon enstaka plusgrad som högst, igår visade temperaturen på över fyra.







     







Av Krister - 2 januari 2022 22:14



Snöröjarna hade fullt upp med att ploga undan den tunga blötsnön som föll tidigare under dygnet. Startade upp i fyra plusgrader. Ställde bilen vi den tidpunkten oplogade pendlarparkeringen vid Märsta station för fortsatt resa in till Odenplan med peneltåget, strax efter nio. Besökte förmiddagens gudstjänst, jag saknade kaffet efteråt. Fler besök än så blev det inte idag.


När jag summerade den totala sträckan som jag körde Opeln under året 2021, hamnade resultatet på fyratusen etthundra mil. Det stämmer bra med de två servicear jag gjorde under det gångna året. En gång i tiden hade jag en årlig körstäcka på tio tusen mil, men då var jag bosatt utanför Tierp och körde dagligen till Sigtuna med omnejd.



 

 


Av Krister - 1 januari 2022 22:36



Bestämde mig bara någon dag innan att jag skulle besöka Furuhöjdskyrkan i Alunda under nyårskvällen och årets musikal som ungdomar i församlingen medverkade i med entusiasm. Den årligen återkommande nyårssupén var inställd, så vi åkte iväg tidigare än beräknat och lämnade kompisen i Uppsala och styrde vidare mot Arlanda. Jag såg årets fyrverkeri genom köksfönstret, det skulle ta för lång tid att invänta tiden till nyårsvakan började i Alunda.



Grannen som hyr parkeringsplatsen intill min bil och som jag delar elstolpe med, hade ställt in rätt datum och tid, så året börjar bra med en varm bil när jag startar upp aktiviteterna för dagen. Garo AELN har en temperaturstyrd tillslagstid som varierar mellan en halvtimme och max tre timmar före inställd avresetid, plus 30 minuter efter.



En grå upptakt på det nya året, någon enstaka minusgrad och halt där det inte har halkbekämpats. Två gudsstjänstbesök varav en ekumenisk på förmiddagen i Märsta och ett besök mot eftermiddagen i Uppsala.



 







Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards