Alla inlägg den 24 juni 2018

Av Krister - 24 juni 2018 21:10





Det blev två gudstjänstbesök idag, men med så vitt åtskilda uttrycksformer i gudstjänstordning och musikval. Hillsongs lovsångsgudstjänst i Arlandastad på förmiddagen, och så en Taizégudstjänst i Lagga kyrka på kvällen. Jag gjorde en bussresa med jobbarkompisen som Svenska kyrkan anordnade ner till det franska klostret i Taizé sommaren 1997.  En regnig vistelse där vi övernattade mycket enkelt på området i fyrabäddsrum i en vecka i slutet av juni. En Israelresa är väl det som jag satt upp på min "bucket list" eller "nu eller aldrig lista" som jag vill göra framöver.


Hillsong har möten hela sommaren i Stockolm City, elva, halvsex och nitton, alltså tre möten på söndagar i City. I Norra och Södra, elvamöten. Den övervägande delen mötesbesökare består av barnfamiljer och ungdomar. Jag använder öronproppar, ljudnivån ligger över lag på tok för högt i lokalen. De tunga ljudvågorna slår mot kroppen, hur sunt är det? Sedan kan man fundera över varför det kristna korset saknas på och i byggnaden. 

 

Ängsbetanade får har något bibliskt över sig. Den spelande ängeln på Lagga kyrkogård är skulpterad av Carl Milles som växte upp på Örby gård i närheten. Man kan se skulpturen även på Millesgården.


         

 

 


 










Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards