Alla inlägg under mars 2023

Av Krister - 15 mars 2023 21:09




Beställde för första gången en norrländsk parisare på Frasses i Gottsunda centrum ikväll som görs på falukorv eller ännu hellre på den speciella korv som benämns som just parisare. I en originalparisare ska det inte vara sallad och serveras i bröd utan sesamfrön och alltid med Bostongurka eller gurkmajonäs. Den typiska drycken till en norrlänsk parisare ska vara läskedrycken Trockadero. Frasses parisare har sesambröd. Jag tog ett smaksatt mineralvatten.


I södra Sverige kallas rätten mest Korvburgare, utom i Göteborg, där man säger Göteburgare. I Finland lägger man en falukorvsliknande medisterkorv mellan bröd och kallar den Björneborgare.

Den norrländska parisaren uppfanns i Umeå under senare halvan av 50-talet som en typisk nattmacka, alltså något man beställde i korvkioskan på hemvägen efter en utekväll. Gatuköket Ragges serverade en falukorvsskiva skuren på snedden för att den skulle bli större än en vanlig skiva.


Vi gjorde promenaden i Rosersberg idag också som igår, det var någon minusgrad där inte solen nådde fram i slottsområdets skuggiga partier och ishalka. Temperatur mellan en halv minusgrad och uppåt fem, sex plusgrader.







       






Av Krister - 14 mars 2023 22:21


Vi fick stå ut med fläckvis halka idag, men mest lera på de promenadvägar vi brukar ta på förmiddagarna i Rosersbergs slottsområde. Takarbeten pågår fortfarande, just nu på slottsflygeln.

 

Inledningsvis växlande molnighet som övergick till duggregn och senare i regnblandad snö. Temperaturen sjönk från 4,5 plusgrader ner till en halv plusgrad på sena eftermiddagen.


En Adax värmefläkt köptes på Elgiganten i Arninge och vi tog hamburgaren på Bores i närheten. "Originalet" gjorde oss inte besvikna när det gäller smakupplevelsen, det finns anledning att återkomma vid ett annat tillfälle.


Avslutningsvis tog vi bryggkaffet med en delad budapestbakelse på Bageri Kardemumma i Täby kyrkby.



                 




Av Krister - 13 mars 2023 20:38



När jag fick ett sms-meddelande i fredags att det var dags att lämna blod, ringde jag vid middagstid idag och fick en tid på Akademiska halvfyra på eftermiddagen. Det finns ingen drop-in längre, jag ringer ändå och frågar om det går att komma samma dag. Blodcentralen är stängd fredagar, den tiden hade passat mig bättre på eftermiddagen. Personalen mätte inte blodtrycket den här gången.


Jag körde tre maskiner idag, tvättiden efter den förbokade på morgonen var ledig så det blev en maskin med kulörtvätt i 40 grader fram till middag. Ock så iväg från Märsta till Akademiska i Uppsala gamla Stockholmsvägen i snömodden. Dagstemperatruren visade mellan noll och någon plusgrad, regnblandad snö och blåst. Jag såg en avåkning på hemvägen i motsatt körriktning på samma vägsträcka.



       




Av Krister - 12 mars 2023 20:09



Parkeringsplatserna var upptagna vid kyrkan i Rissne på förmiddagen, det blev inget gudstjänstbesök idag. Jag ställde bilen på Järnvägsgatan i Sundbyberg och tog latten med blåbärskaka på 7-elven i sällskap.

Besökte biblioteket och pågående konstutställning "Minnas i skogen."

bibliotek.sundbyberg.se/evenemang 

Vi fick en fin vistelse i Sundbyberg med sol och dagsmeja, men snöröjningen och halkbekämpningen kunde varit bättre på mindre gator och trottoarer. Några minusgrader under dagen och nollstrecket vid middagstid.



Blåbärskaka till en mellanmugg latte på 7-eleven.     

 

Utsikt över innergården i butikens fönster.

 


Det är rörigt i de centrala delarna just nu med ledningsomläggningar, utbyggnad av järnvägstunneln och nya järnvägsspår. I hörnet fanns en McDonalds tidigare. 

 

 

På konditori Princess visades skådebröd i form av semlor i fönstret.

 


Konstutställningen på biblioteket i Signalfabriken, Sundbyberg. Mossmössa i bild.

 

Mosskopp och lika mossig sked.

 

Gjorde en snabbvisit på Ica Supermarket  vid Sunbybergs torg. Tidigare fanns ett  urval av mörkare chokladsorter i butikshyllorna, men nu var utbudet mer begränsat.  Däremot fanns chokladsemlor, men jag avstår gärna. 

   








Av Krister - 11 mars 2023 22:57



Tog lördagsfikat på Bageri Kardemumma i Väsby centrum på förmiddagen. Lokalen är liten, det blir  trångt men idag fanns det lediga bord så vi slog oss ner en stund. Några asiatiska barn lekte handleken "sten sax och påse" som har sitt ursprung i Kina.

 

Gjorde inköp på Clas Ohlson och Ica Kvantum i Väsby centrum, varor som jag lämnade till en person jag träffade senare på eftermiddagen.


Besökte lördagsgudstjänsten i femtiden i Uppsala och umgicks med eritreanerna efteråt. Beställde en Grand Chicken Parmesan-mål på Max Kvarnängsgatan i Uppsala med kompisen i niotiden innan jag tog motorvägen hemåt mot Arlanda.


Vi fick en fin marsdag med sol och dagsmeja, temperaturen steg mot nollan vid middagstid och sjönk ner till 13,5 minusgrader när jag ställde bilen för dagen.



     






Av Krister - 10 mars 2023 22:06




Det hade gått så lång tid mellan gympassen att jag funderade seriöst på att säga upp mitt träningsavtal på Sats, men nu är jag på banan igen. Riktar in mig på styrketräning och besökte Sats i Väsby ikväll, så nu får jag räkna med att det känns i kroppen när jag stiger upp imorgon.


Pendeltågstrafiken, linje 41 mot Märsta/Upplands Väsby var inställd idag på grund av personalbrist. Jag hämtade upp kompisen i Märsta som hade ärenden i Väsby på morgonen innan jag fortsatte till Vallentuna och erbjöd skjuts även på återvägen från Väsby.

Det snöade på förmiddagen, men klarnade upp senare under dagen. Mellan -5,5  och en halv minusgrad, varmare i direkt solljus och dagsmeja.






 





Av Krister - 9 mars 2023 20:11



Jordfelsbrytaren löstes ut på morgonen i elskåpet vilket brukar bero på överbelastning. Jag trodde att det först var elarbeten som utfördes i samband med att solceller har monterats på fastighetens tak. Jag ringde bland annat Vattenfall, men orsaken till att stömmen bröts var alltså vippbrytaren i elskåpet som skulle återställas i uppåtläge. 


Skaffade en snabbladdare till mobilen som ansluts till cigarettuttaget i bilen på Kjell & Company i Täby centrum. Tog snabbmaten på McDonalds.

Deltog i ett extra kyrkofullmäktigemöte ikväll. Ärendet gällde bland annat utvidgning av Husby Ärlinghundra kyrkogård och tilläggsanslag gällande anläggningsarbeten.


Molntäcket lättade tidvis under dagen, någon enstaka minusgrad.


   






Av Krister - 8 mars 2023 20:20


Snöovädret gjorde utsikten för dagen osäker, det blev ändå en motionsrunda i slottsparken på förmiddagen idag som igår. En polisman stannade oss i höjd med Storbodaanstalten, en lastbil hade fastnat i det hala väglaget nedanför det skymda krönet som leder till Rosersbergs slott och polisens utbildningsplats. Vägarna i parken var delvis plogade, men vi pulsade till störta delen i den djupa snön. 


Vid motorvägsavfartens rondell upp till Rosersbergs industriområde, ställde snön till det rejält med långa köer i södergående riktning.

Jag avbokade ett besök ikväll utanför Uppsala, vägarna driver igen snabbt på de öppna fälten i hård vind. Temperatur mellan noll och tre minusgrader. 

 

Oväntat fick jag besked om utbetalning av elstöd från Försäkringskassan med posten idag. Jag har inte haft med dem att göra sedan tjugo år tillbaka då jag drabbades av utbrändhet.





               




Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards