Direktlänk till inlägg 11 juni 2018

Tvättar byket

Av Krister - 11 juni 2018 11:26




Det har fallit regn under morgonen, slog mig ändå ner en stund på uteplatsen med en mugg kaffe mellan solglimtarna.

Lägger in en bild av Ingridbergmanrosorna som spricker ut just nu.

 

Någon tog min inbokade tvättid i morse, jag var en kvart sen till tvättstugan, tiden får upplåtas åt någon annan först efter en halvtimme. Det är möjligt att någon har tagit fel dag, det är lätt hänt. Jag skrev en lapp i god ton och pluggade en ny tid, och meddelade mig sen inför ett möte jag ska ha i eftermiddag.


Tvättstugeproblematiken är ett ämne som man kan skriva spaltmetrar om.

I flerfamiljshus är just tvättstugan en plats där var femte boende hamnar i konflikt, är det inte tiderna så är det blottare eller trostjuvar. Förra året fick Hyresgästföreningen in närmare 700 samtal om bråk i tvättstugan. Hela 80 procent av alla tvättstugebråk handlar om tvättider, visar en undersökning på som tidningen Hem & Hyra gjort.


När jag bodde i Söderhamn på nittiotalet var jag tvungen att förse tvättmaskinsluckorna med hänglås, det fanns märkligt nog en ögla avsedd för det på maskinerna. Det var någon som tog ut min tvätt innan den var klar, det hände mig flera gånger. På något sätt blottlägger man sig själv och det intima i en tvättstuga. River någon i mina privata tillhörigheter kan det kännas både kränkande och respektlöst.


Det finns de som löser det här genom att installera en privat tvättmaskin i lägenheten, men det blir en merkostnad av inköp, installationskostnad och högre elförbrukning, och så påverkar det luftfuktigheten i lägenheten. En gemensam tvättstuga handlar om kollektiv samverkan, och det fungerar väl inte så bra i det liberala och individuellt marknadsanpassade samhälle vi lever i där man gärna ser till sitt eget snarare än tar hänsyn till sin omgivning.






   








 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Krister - Måndag 22 april 21:54


  Under eftermiddagens sammanträde i socialnämnden fick vi instruktioner hur vi redovisar våra arvoderade uppdrag genom självinloggning, självrapportering för förtroendevalda. Månadsrapportering, ekonomiskt utfall det första kvartalet av årsbudgete...

Av Krister - Söndag 21 april 22:52

    Ställde upp som extra kyrkvärd på förmiddagen. I dag spisades en kryddig kycklingsoppa med rotfrukter och grönsaker efter högmässan.   Fikade på konditori Kardemumma i Täby kyrkby med N i fyratiden, handlade på Coop Danderyd och tog igen...

Av Krister - Lördag 20 april 21:58

  Ställde upp som timvikarie på motivationsboendet  mellan 14-20. Det blir det sista arbetspasset i april.  Tog lördagsfikat på det för dagen välbesökta Kardemumma vid middagstid, gjorde inköp på Ica Kvantum i Väsby centrum. En 500 g keso, 125 g ...

Av Krister - Fredag 19 april 22:27


  Min yngsta syster brukar sällan ringa om det inte händer något oförberett inom familjen. Brorsan ska opereras akut och har drabbats av blodförgiftning.    Träffen i eftermiddag i Gränbystaden, ställdes in. Jag fick tid över till ett hembesök ...

Av Krister - Torsdag 18 april 22:28


    Den nordostliga vinden kändes råkall idag. Steg upp i halvsextiden för att hinna med pendeln från Märsta till Sollentuna tingsrätt i tid. Dagens tre huvudförhandlingar gällde penningtvättsbrott, bedrägeri, ofredande och grov rattfylla där den...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards