Direktlänk till inlägg 18 juli 2018

Även i baddräkt

Av Krister - 18 juli 2018 09:04




När jag pratade med en personal i en klädbutik i Uppsala någon gång i mitten av sjuttiotalet om att tyget i ullkostymen jag beställde såg lite väl varm ut att ha på sig i sommarhettan, svarade hon att man kan svettas även i en baddräkt. Det säljargumentet har därefter följt mig genom livet. Ur en synvinkel är det ju sant, man kan inte heller krypa ur sitt eget skinn om det blir för varmt. Det var en grå kostym med typiskt för sjuttiotalet utsvängda byxben av märket Tiger där även väst ingick.


Min farfar och morfar var landsbygdsbor och bar alltid oberoende av väderlek, blåställ och en modell av tunn skärmmössa som det inte går att få idag annat än på säljsajter.

Istället för att klä av oss borde vi egentligen klä på oss lager på lager för att skydda oss i värmen, men då får vi ju inte den efterstävansvärda solbrännan.

Afrikaner har lärt sig, och drar på sig en mössa i värsta ökenhettan. Rumänerna som tigger utanför entrérna klär också på sig av samma anledning. Man ska därför inte titta alltför snett på personer som har vett nog att skydda sig med tjocka plagg för att skydda sig mot den värsta UV-strålningen. Vi lättklädda svettas nog mer än vad den påklädde gör. 


På Clas Ohlson i Barkarby var kalluftfläktarna slutsålda igår då jag besökte butiken och det är sånär som outhärdligt att vistas inomhus oavsett tidpunkt på dygnet i den här värmen. För mitt vidkommande  känns det först nu att husbetongen börjar värmas upp dagtid då solen ligger på, men på nätterna är det paradoxalt nog på gränsen till att jag får vrida på värmefläkten i den halvplanslägenhet jag bor i på nedre botten.

Lade märke till idag att bilar som stod på kundparkeringarna gick tomgång för att ac:n skulle ge svalka.






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Krister - Onsdag 17 april 20:16

  Det blåser nordliga vindar. Jag hade behövt en extra mössa, men det är svårt att veta hur man ska klä sig från dag till annan. Stegen kändes lättare på förmiddagens promenad i Rosersberg. Jag gjorde uppehåll från träningen igår.   Husbilssäso...

Av Krister - Tisdag 16 april 20:37

  Stegen kändes tunga idag på vår promenadrunda vid sjön Fysingen och i området Stora Väsby. Det duggregnade kortvarigt och blåste nordliga vindar. Jag tog igen mig på eftermiddagen.   Besökte patienten på Akademiska ikväll. Gjorde inköp på Ica...

Av Krister - Måndag 15 april 21:40


    Det är mycket fysisk rörelse just nu. Träningspasset igår kväll och i eftermiddags simmade jag med N i Märsta. Det var ett fåtal besökare på eftermiddagen.   Beställde en schnitzelburgare på Centrumgrillen i Märsta centrum efter simpasset...

Av Krister - Söndag 14 april 23:06

    Deltog i förmiddagens högmässa med prostvisitation i Märsta pastorat. Kontraktsprosten besökte kontraktets församlingar med uppdrag av biskopen och domkapitlet där Anders Johansson uträttade kontrollbesök. Mässan satte slutpunkt på visitation...

Av Krister - Lördag 13 april 18:29


    Vi tog lördagsfikat på Waynes i Väsby köpcentrum vid middagstid, scones med färskost och sylt till latten. Inledningsvis gråmulet väder, regnstänk och solglimtar under kvällen. Mellan tolv och 9,5° plusgrader visade termometern under de timma...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards