Alla inlägg den 6 juli 2018

Av Krister - 6 juli 2018 12:27





Fick med mig hem en burk med iransk hemmagjord inlagd blomkål som jag har börjat våga äta av i måttlig mängd. Jag tycker att det smakar bra av det syrliga och bittra i smaken som bryter mot det jag kan känna är väl sötat. Idag blev det kokt wienerkorv med remouladesås, skivade ägg och ansjoviskryddad sill och gul paprika till den nämda inlagda blomkålen.

När man talar om att lägga in grönsaker som man kan tänkas göra hemma, så är det väl den inlagda skivade gurkan i sockerlag som blandas ut med vatten och ättikssprit, och så hackad persilja, som jag tänker på. 

Den inlagda saltgurkan har jag lärt mig att uppskatta först nu i samband med kostomläggningen i behandlingen av min typ 2 diabetes och mycket annat som smakar bittert.


Den persiska inlagda blomkålen består av vatten, äpplevinäger, salt och kvistpersilja. Kanske smaksatt med någon krydda också.







 









Av Krister - 6 juli 2018 08:05




Det är väl klart att man skulle kunna skriva något om både fotbollsvärldsmästerskap och Almedalsvecka, men det är så många andra krönikörer som gör det bättre än jag. Trots dessa fotbollsframgångar för Sveriges del, nu närmast kvartsfinalen i mötet mot England i morgon, finns det faktiskt personer som inte hänger med alls i vad som händer inom fotbollsvärlden. Intresset saknas, liksom för det som kretsar inom den partipolitiska sfären, och det stundande valet som vi står inför nu i höst. För mig räcker det att läsa överrubrikerna i nyhetsflödet, men visst blir man glad över välförtjänta sportsliga framgångar.


Det har debatterats en del från politiskt håll om gatubettleriet som påminner oss om de påvras livslott. Det får liksom inte krypa oss alltför nära in på livet och våra egointressen. Vi påminns om politikerna i Eskilstuna som vill mota bort gatutiggarna genom att införa tillstånd, för att inte nämna motståndet mot tiggeriet i Vellinge kommun.


Tiggaren Viktor som satt utanför Coop, har inte setts sedan ett halvår. Man känner märkligt nog en viss saknad, och platsen har inte ersatts med någon annan. Det kan hända att givandet var för skralt liksom butikens kundunderlag för att ge något resultat i muggen.

Rastplatserna söder om Arlanda i höjd med Stora Wäsby är inte heller nedskräpade i samma omfattning som tidigare efter tältlägren som slogs upp på området där det gjordes upp eldar på parkeringsområdet. Det finns också de som på cykel livnär sig på att samla pant längsmed vägarna.


Björkarnas lövverk har börjat klä sig i gula höstfärger, lite väl tidigt i början av juli. Och så årets första smultronbilder från Rösjöbadet i Täby, bildskärpan blev hyfsat bra  den här gången. Sommar.





   











Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards