Alla inlägg under juli 2018

Av Krister - 17 juli 2018 17:30





Samtalet med kompisen i söndagskväll handlade i stort sett om hur han skulle gå tillväga med förnyelsen av körkortsbehörigheterna i år som ska skickas in till Transportstyrelsen. Det tycks bekymra honom med all rätt. Det är ju bra att man kan ge råd så att de misstag jag gjort inte återupprepar sig för andra.


1. Först ska man se till att få en synundersökning hos en optiker eller ögonläkare. Har man diabetes vet jag inte, jag skulle nog för att vara riktigt säker besöka en ögonläkare som gör en ögonbottenfotografering. Se till att inte intyget blir äldre än 2 månader, annars måste man göra om undersökningen. Räkna med en kostnad mellan 200 och 400 kronor för varje besök.


2. Beställa tid för läkarbesök på Vårdcentralen. Ta med utlåtandet från optikern/ögonläkaren inför besöket. Försöka få rätt papper ifyllda vilket kan vara svårt då det saknas rutin för den här typen av myndighetsärenden. Har man tur blir det rätt på en gång. Räkna med att läkarbesöket kan kosta upp mot 625 kronor besöket. Om man har högkostnadsskydd kan kostnaden ingå i skyddet.


3. Frankera och posta brevet till Transportstyrelsen, se till att det blir rätt adress.




Kostnader 2018:

  • Tre läkarbesök på Vårdcentralen: 150
  • Ögonmottagningen, två besök:   (400+400=) 800 
  • Avgift för tillverkning av körkoretet: 250                                                                               
  • Fotografering på Trafikverket Sollentuna: 80                                                                          
  • Porto: 27                                                                                                                                    

Totalt:  1.307 kronor.

 


Kostnader 2013:

  • Avgift för tillverkning av körkoretet: 150
  • Fotografering: 199
  • Läkarbesök: 625
  • Optikern: 298
  • Anmälningsavgift för körkort högre behörighet: 315

Totalt:  1.587 kronor.    








Av Krister - 17 juli 2018 13:36




Fick en påminnelse om att hämta ut körkortet på den lokala Ica-butiken idag med posten i rekat brev. Den första avin har jag inte sett till som skulle ha skickats redan för en vecka sedan. Samtidigt fick jag en inbetalningsavi på de slutgiltiga åttio kronorna för tillverkningen av det nya körkortet. För fem år sedan skulle körkortet hämtas ut på postterminalen, det kanske inte är lika noga med det nu. I bild busskörkortet som jag tog 1979. Det var större, och man fick det i plastfodral. Ordning och reda, då för fyrio år sedan.






   



Av Krister - 16 juli 2018 23:13




Farmaceuten nämnde något i förbifarten om att det är barn och äldre som far illa i den ihållande värmen och det är vätskeersättning som efterfrågas mest just nu. Och så tillade hon vikten i att skydda sig med solskyddskräm mot direkt solljus. Vi svettas ut mycket salt i hettan, för att inte tala om alla klädombyten. 

Man kan göra egen vätskeersättning läste jag på nätet, men eftersom jag har inlagd ansjoviskryddad sill på 6,9g salt och Lindösalami på 4g som jag blandar i Keldas thaisoppa, så klarar jag mig nog rätt bra då det gäller saltbehovet. 


Tog en bild från Solna centrum i halvsextiden. Det var lugnt i trafiken och taxiförarna hade väl inte allför mycket att göra. Hade egentligen ingen lust att köra i stadstrafik i värmen, och tänker på bussförarna och andra yrkeschaufförer som våndas i denna värme. Många av linjebussarna har väl klimatanläggning som svalkar nu för tiden skulle jag tänka mig, om tekniken fungerar. Den finessen fanns inte på min tid som bussförare. Nej, busskörning i förorternas asfaltsöknar har jag fått nog av, jag ställde linjebussen vid Solna centrum för rast högsommaren 1979. Området är till stor del bebyggt med bostadshus numera.






 







Av Krister - 16 juli 2018 09:26




En stor del av mina övre tonår växte jag upp i Knivsta, stationssamhället mellan Märsta och Uppsala. Tanken var att jag ville återuppliva gamla minnen, och firade därför födelsedagen av den anledningen på orten. Det var sagt att vi i sällskapet först skulle äta på en av de mest långlivade tavernorna som vi känner till. Så blev det inte för personalen höll på att stänga ner och skulle bada mot eftermiddagen. Därför blev det Mike´s som är inhyst i den gamla brandkårsbyggnaden nere vid järnvägsstationen. En saesarsallad med stekt fläsk beställdes in för mitt vidkommande, ett riktigt bra val av restaurang med god mat.


Men utsikten över "fängelset" som någon likställde byggkonceptet på den gamla brädgårdstomten, alltså trångbodda bostadsrätter för ungdomar, kan man ha delade uppfattningar om.

En klen tröst är att även politikerna i den borgerligt styrda kommunen får uppleva betongförortskänslan av betongförort.






       








Av Krister - 15 juli 2018 22:38




Värmen har tagit så pass av energin så det finns knappt någon ork att göra ett inlägg idag. Men, trädde i varjefall på det nya Ecco Speed Lace resårsnöret i högerskon och tycker att det är en synbar skillnad på den nya och gamla dragskon. Snöret är tunnare än på orignalet, men fyller sin funktion som den ska.




 



Av Krister - 14 juli 2018 19:03




Det blev en bit blåbärscheescake under förmiddagens lördagskaffe på terassen i sommarhettan i Sollentuna galleria. När det inte firades med jordgubbstårta under dagen tog jag en bit jordgubbsbakelse senare på kvällen gjord på kladdkaksbotten. En svensk flagga var det ivarjefall i bakelsen. Jordgubbstårta fick jag förresten redan i söndags. 


 

En vän sände den här hyllningsdikten via sms:

 

"Mognad är en bonus

man får när tiden går.

Det är en del av gåvan

när man fyller år.

 

Den tid då du var ungdom

kan nog kännas som igår.

För känslan dröjer kvar

trots rynkorna man får. 

 

Tänk så mycket som har hänt

under åren som nu gått. 

Alla erfarenheter...

alla minnen som du fått...

 

Det bär på många guldkorn

från de år som är förbi.

Så spännande att se nu

hur framtiden ska bli..."





       






Av Krister - 13 juli 2018 20:19




Det har varit lugnt med bloggtrafiken den närmsta tiden överlag. Det finns så mycket annat att göra än att läsa bloggar under semesterfirandet, men för mitt vidkommande finns det en del att skriva om. Skaffade 2 par av Ecco Laces, alltså dragskor med resårsnören på outleten i Barkarby mot onsdagseftermiddagen, 80 kronor paret. Jag får uppfattningen att hållbarheten på Eccoskor inte är den bästa. Sett till prislappen borde skorna hålla en högre kvalitetsnivå.


I sommartider blir man påmind om risken för inbrott. Jag har haft femhundralappar förvarade i en kökslåda, och bestämde mig för att sätta in pengarna i insättningsbankomaten i Väsby centrum vid middagstid. Man kunde bara sätta in femhundralappar och max femton tusen åt gången. För varje transaktion tas en krona ut i avgift. Nu blev det tre insättningar då jag inte litar fullt på automatiken, och man kan inte vara helt säker på om bankerna ersätter förlorade pengar som av tekniska fel orsakar förluster.

Hortensian slokade i morse, jag trodde faktiskt att det var slut med den, men har repat sig bra nu ikväll efter att jag gav den vatten vid middagstid. Det är en vattenfordrande växt, så man får se efter den. 


Det brann i en behållare för cigarettfimpar utanför ett gruppboende idag i värsta hettan, jag informerade en personal om det, men fick inget gensvar. Fyllde en vas med vatten och släckte röken.





       













Av Krister - 13 juli 2018 08:45





Vid det förra besöket i Köping behövde man inte ens lägga fram en parkeringsskiva i rutan, men det fanns fortfarande inga parkeringsautomater vad jag kunde se i de centrala delarna. Det var låg vattennivå i Köpingsån, och jag tycker väl inte att orten kommer till sin fulla rätt i den här torkan. Displayen i bilen visade på +32 °C i värsta solgasset inför återresan. 


Tog en kaffe på "Konditori Sjömans vid torget", ett anrikt kafé inredd med gamla möbler och kristallkoronor i taket, och utsikt över torget och rådhuset. Det fanns mörk- och mellanrostat kaffe att välja på i kannorna, och så några lagombitar från den belgiska chokladtillverkaren Café-Tasse. Bilder från Köpings kyrka, staty föreställande apotekaren och framstående kemisten Carl Wilhelm Scheele och minnessten. Inslaget av utrikesfödda dominrade i gatubilden och några kaffetörstiga utländska turister på kafét. - Det kom faktiskt en regnskur ute vid Arlanda mot eftermiddagen och temperaturen sjönk fort till nitton plusgrader.







                 



Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards